Richard van der Weide

In vorm zoek ik de functie. Tijdens het ontwerpproces vind ik dat je alle ideeën moet kunnen onderbouwen. Een grafisch ontwerp is meer dan alleen een cosmetische ingreep. Het is van belang om duidelijk te stellen wat uw boodchap is en hoe je deze effectief kunt communiceren naar de doelgroep. Dit samen met een heldere beeldvorming van de concurerende markt maakt dat we een unieke positie kunnen innemen en uw boodschap helder en eigentijds kunnen formuleren.

Tijdens het ontwerpproces ga ik op zoek naar de geschiedenis van een onderwerp. Ik ga altijd opzoek naar gelijke ideeën die in het verleden al eens gebruikt zijn. Dit kunnen passende woorden zijn of een afbeelding. Soms ontdek je over een bepaald onderwerp een vergane wereld waarin mensen zoals jij en ik leefden met gebruiken en tradities die compleet vergeten zijn. Tijdens zo’n speurtocht onthoud ik kleine details die ik kan gebruiken voor mijn beeld/merknaam of nieuw grafisch ontwerp.

Richard van der Weide
Richard van der Weide

Tijdens de ontwerp test stel ik altijd de volgende vragen:
Wat is de intentie van de persoon of bedrijf? Wat zijn de kernpunten die je wilt uitdragen? Zijn er vergelijkbare situaties die al passend zijn in vorm/kleur? Ook vraag ik altijd om een korte missie/visie op te schrijven zodat ik deze woorden kan gebruiken en vertalen naar beeld.

Tot slot vraag ik of je een moodboard wil maken.
Hier kun je als ontwerper veelal de beeldtaal aflezen waar een persoon of bedrijf naar op zoek is.